Markedsføring for iværksættere (del 1): Reality Check.

Spørgsmålene og udfordringerne er mange, når man skal starte som selvstændig. For hvad med website, logo, annoncering og Facebook? Succes som selvstændig er dog ikke noget, man køber på et bureau. Stil dig selv følgende spørgsmål og se om du er på rette vej - inden du hyrer et bureau.
 

1. Tror jeg på det?

"Nu ser vi lige om det går" siger du? Den kan være meget god, men det er ikke det mindset, der skaber succes'er. Gå hele vejen, tro på din idé og hav baglandet og økonomien i orden til at komme igang. Hvis du tager springet, så spring langt.


2. Hvad er det jeg vil?

"Jeg vil gerne tjene mange penge hurtigt". Fint nok, men hvordan? Og hvad rager det egentlig dine nye kommende kunder? Hvad kan du gøre for dem, som de ikke kan få andre steder? Og hvorfor skal de handle med eller hos dig?


3. Hvem er mine kunder?

"Det er alle mennesker i hele Danmark - måske faktisk i hele Europa". Det ville være dejligt, men inden du går amok i Excel og bestiller en Maserati, så tag lige og træk vejret og segmentér lidt skarpere. Hvem er egentlig dine kunder? Og nej, målgruppen er ikke alle. Desværre.


4. Hvor kommer mine kunder fra?

"De ringer selv". Held og lykke med den agressive venten ved den nye Iphone. Kunder er svære at få, og endnu sværere at holde på. Hvor skal dine kunder komme fra? Hvor er de henne? Og hvem var det nu egentlig, at de var? Hvad tænker de? Hvad gør de? Hvad ser de? Dine egne Small Data kan være ligeså værdifulde som dyre Big Data.
 

5. Hvem er mine konkurrenter?

"Mit produkt er unikt". Tillykke, siger vi. De få, der er rent faktisk er unikke er ikke altid dem med den største kommercielle succes. Og selv om du er genial, er det ikke sikkert, at dine kommende kunder kan se pointen endnu, eller overhovedet er klar over din eksistens. Gå ind kampen med konkurrenterne. Det betyder, at der er et marked.


6. Hvilke faktorer påvirker et køb af min ydelser eller mit produkt?

"Hvad mener du?". Hvem og hvad influerer efterspørgslen og købet af dit produkt eller ydelse? Sælger du is på stranden, er man afhængig af vejret. Sælger man fx rådgivning til virksomheder er man afhængig af alt andet end vejret. Og, at ingen endnu har villet have et møde med dig, kan skyldes, at du har spurgt de forkerte, på en forkert måde - og for få gange.


7. Har jeg tid til et Quick Fix?

"Det skal bare gå hurtigt og så skal det lige være enkelt". Tak for opgaven, siger vi så. Men enkelthed tager dobbelt så lang tid som kompleksitet. At jage afsted efter hurtig succes kræver, at man er 100% sikker på sin retning og sit koncept. Ellers kan du bruge meget lang tid på at finde ud af, at et Quick Fix ikke findes.


8. Har jeg et netværk? Og hvor kan man få et?

"Det handler om, hvad man kan!". Forkert! Det handler også om, hvem du kender. Det rigtige netværk åbner døre og muligheder ingen kompetencer kan opnå. Men sjovt nok, har de dygtigste mennesker som regel de bedste netværk, og købe-netværk virker nærmest aldrig. Brug dit netværk. Men misbrug det aldrig. Og lad være med at tale om dit produkt, før du bliver spurgt. Så kan du give den gas.


9. Har jeg held nok?

"Jeg skylder min ydmyghed hele min store succes". Tillykke igen, men uden held duer det altså bare ikke. Problemet er bare, at held intet har med held at gøre. Og, at ens held vokser i takt med arbejdstiden og indsatsen stiger. Har du - helt ærligt - endnu fortjent at være heldig?


10. Har jeg de rigtige bureau-typer?

"Min fætter har engang arbejdet på et webbureau og han laver min hjemmeside, logo og tekster". Dejligt for jer, men er det sikkert at bruge en elektriker til at bygge et helt hus? Vi anbefaler altid, at man enten vælger et bureau, der kan gå hele vejen for een samlet eller selv projektleder forskellige special-bureauer. Hvert år tiltror mange iværksættere smalle special-bureauer og freelancere stor indflydelse på deres samlede markedsføring. Det koster mange af dem dyrt i både honorarer og tabt omsætning.

Held og lykke som selvstændig. Og kom så ud over stepperne. Vi har en del 2 af dette indlæg på vej. Det kommer til at handle om tjek-listen over de markedsføringsmaterialer, du har brug for som iværksætter.


Casper Sølberg er selvstændig grafisk og digital designer på 8. år. Cand.mag. i visuel kommunikation og har udviklet og designet markedsføring, websites og kommunikation for en lang række start-ups - foruden større offentlige og private kunder som fx DONG Energy, Arbejdstilsynet, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Skanderborg Gymnasium og Ikast-Brande.