Markedsføring for iværksættere (del 2): Tjek-listen.

Når du har kalibreret dine forventninger som iværksætter med de barske realiteter (se vores reality-check), er du klar til at få assistance udefra til at udarbejde dine nye markedsføringsværktøjer. Her er listen over, hvad du har brug for til at komme igang som iværksætter. 


BRAND & IDENTITET

1. Navn

Hvad skal barnet hedde? Umiddelbart er det både meget vigtigt og samtidig uendeligt ligegyldigt. Apple fx er et genialt navn opstået ved et tilfælde. Lad være med at blive for smart og kald din nye shop for clothing2GO4U.NOW. Et navn må dog meget gerne stikke ud og anslå de rigtige associationer.

2. Logo

Logoet og navnet er uadskillelige som to sider af et stykke papir. Der er mange trends og det rigtige logo behøver ikke være dit første. Det er vigtigere at komme igang end at sidde og dvæle i årevis over det rigtige symbol. Igen er det vigtigt, at din branche er klar og tydelig. En app eller en internet service må gerne være mere fresh end end en mere seriøs advokat. Og nej, det er ikke altid en god idé at kopiere de nyeste flotte logoer fra de internationale brandingbureauer.

3. Pay-off

Hvad gør I for hvem og hvorfor? Præcision og pædagogik er vigtigt, når du som iværksætter er ved at etablere et kendskab til dig og din virksomhed eller produkt. Derfor er tillægsord som bedre, hurtigere, billigere uhensigtsmæssige, fordi du endnu ikke er blevet relevant og kendt. Mindre end Nike's Just Do It kan gøre det, men et flertydig og magisk pay-off kan være præcis det, der adskiller dig i en benhård branche.

4. Visuel identitet/platform

Det er dine Lego-klodser som al din gøren er bygget op af. Skrifter, farver, look, foto- og billedstil og lay-out skal gå igen henover dine medier og være sammenhængende uden at blive ens. Husk, at hvis du ikke selv styrer din identitet, bliver du overladt til bureauernes og markedets fortolkning af, hvem du er. Og de ser ikke altid dine bedste sider. Du går jo heller ikke til dit første møde med en plet på skjorten, vel...?

5. Butik/Facade/in-store/kontor

Afhængigt af din branche er det meget forskelligt, hvordan dine lokaliteter skal udsmykkes. En webshop er naturligvis noget ganske andet end en iskiosk eller et kontorfællesskab. Een ting er dog sikkert; det er meget vigtigt at have sin base iorden - både for kundernes og ens egens skyld.


KOMMUNIKATION 

5. Website

Websitet er ofte det vigtigste medie til ekstern massekommunikation. Det er der, hvor du kan definere, hvem, hvad og hvorfor du er. Samtidig må man aldrig forledes til at tro, at et website er nok. Selv de bedste og flotteste websites skal jo findes og derfor skal du løbende arbejde med og for, at du får gæster på dit website. Husk også, at de flotteste websites, er dem med det bedste indhold og skarpeste koncepter. Idag kan man få meget flotte websites meget billigt med fx Word Press eller endnu billigere Squarespace. Husk tre ting: 1. Det er altid dit brand og koncept, der skal bære designet og ikke omvendt. 2. Vær skarp på, hvad du vil med dit website. 3. Kort og godt er bedre end langt og dårligt.

6. Sociale medier

Sociale medier er meget vigtige i den løbende, daglige kommunikation og vigtigt til at skabe trafik til dit website. Husk at skelne mellem organisk arbejde og annoncer. I Danmark er Facebook meget bredt anvendt og fx Instagram, Twitter og Linked In er meget store i forskellige brancher. Generiske alle-på-een-gang posts har dog sjældent nogen effekt, så skal du vælge, så sats på et socialt medie og gå med det.

7. Præsentation/brochurer/tryksager

Ofte vil man have brug for basismateriale, der kan florere og introducere dit produkt eller din ydelse. Der kan være meget stor forskel mellem fx en webshop, hvor du vil have brug for megen online marketing og en service B2B, hvor netværk og møder spiller en større rolle. De klassiske materialer som fx brochuren eller fakta-/produktarket er høj grad i dag afløst af digitale medier eller websites. Tryksager kan dog idag fåes i meget små oplag og meget billigt. Husk, at lange Power Points trætter kunderne og kun bør være et supplement til dig selv.


KOM-I-GANG SALGSMATERIALE

8. PR/Pressemeddelelse

Omtale i medierne kan være et godt og vigtigt første skub i den rigtige retning. Og det har man brug for, når man starter som selvstændig. Idag er det via de sociale medier i langt højere grad muligt selv at eje sine medier som fx blogs eller fag-/emnespecifikke Facebook sider, hvor du kan levere dit eget indhold i relation til din branche, service eller produkt. Bonus-tip: Lav en You-Tube kanal for dig selv - så har du også noget indhold til de sociale medier eller dit nye website.

9. Annonce

Den klassiske print-annonce er idag i meget høj grad afløst af Facebook annoncer. Det kan dog godt være argument for netop at gå den vej alligevel i mindre og billigere medier. Lokalaviser og branchemagasiner bliver stadig læst og har ofte nogle annoncepriser, man har råd til som iværksætter, når man har handlet lidt om prisen. Husk altid at have et klart call-to-action på din annonce og tænk den som en del af en helhed med fx website eller en unik landingpage.
 

4 GODE RÅD

  1. Det enkelte medie ikke behøver fortælle det hele hvergang. Tænk i synergi, sammenhæng og forløb på indholdsdelen (kræver dog næsten altid ekstern bureaubistand).
  2. Det koster penge at tjene penge. Du kan sagtens være en dygtig iværksætter uden selv at skulle skrive dine tekster eller tage dine fotos. (Udregnet i timer kan det blive meget dyrt at lave sit eget materiale).
  3. At have professionelt markedsføringsmateriale er ikke i sig selv et succeskriterie. Det er en adgangsbillet til at være med i kampen om kunderne. De skal vindes på noget andet.
  4. Spørg gerne flere potentielle bureauer og/eller freelancere og brug dem kun til det, de er gode til. Et dygtigt, mindre webbureau er måske ikke mere kyndige på indhold og tekster end en skarp tekstforfatter er på kodning i HTML 5.

Held og lykke som iværksætter!

Casper Sølberg er selvstændig grafisk og digital designer på 8. år. Cand.mag. i visuel kommunikation og har udviklet og designet markedsføring, websites og kommunikation for en lang række start-ups - foruden større offentlige og private kunder som fx DONG Energy, Arbejdstilsynet, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Skanderborg Gymnasium og Ikast-Brande.